Diverse dingen

VARKENSMUZIEK
Brabants Bont


Verschillende composities als eerbetoon aan het varken.



Compositie voor 11-koppig ad-hoc ensemble o.l.v. Amare Belati.
Ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van de provincie Brabant, ism multicultureel festival Mundial en het Koninklijk Conservatorium Den Haag.

In dit stuk gebruik ik ook geschreeuw van varkens. Ik ben daarvoor zelf naar het Nijmeegs slachthuis geweest met een taperecorder.Deze daad heeft veel stof doen opwaaien......en ontving er van de Provincie een prijs voor.

Bezetting:
Klarinet, Saxofoonkwartet, piano, gitaar, Percussie, djembé, darabukka, drums.
Stijl:
Gematigd moderne stijl met Jazz invloeden.
Lengte:
Ongeveer 10 Minuten
Bijzonderheden:
Varkensgeluiden op apart geluidsspoor.

uit Recensie van Unisono:
"Opdracht was het schrijven van een compositie waar de verschillende in Brabant wonende culturen werden belicht. Theo Hoek gaf hieraan op wel zeer bijzondere wijze gehoor. Niet alleen maakt hij gebruik van enkele uitheemse percussie instrumenten zoals de djembé en de darabukka maar ook komt Brabants grootste bevolkingsgroep aan het woord; de varkens…
Wie na het lekker klinkende begin van “Brabants bont” wat tevreden geknor hoort gaat nog eens wat gemakkelijker zitten om zich te kunnen wentelen in deze agrarische idylle.
Nadat het ensemble een stevige (dans) heeft ingezet klinkt er opeens een afgrijselijk gegil; varkens in doodsangst, opgenomen bij het slachthuis!!
Een werkelijk schokkende ervaring die hoewel hij slechts enkele minuten duurt, door zijn gruwelijkheid de rest van het stuk niet meer kan worden vergeten. Hoewel het nog weinig voorkomt, veroorzaakte dit stuk na zijn première een relletje in enkele kranten (Gelderlander en Brabants Dagblad) en werd de componist om zijn statement zelfs van verschillende kanten bedreigd.

Muzikaal is Brabants Bont is een swingend stuk. De uitheemse percussie-instrumenten, de saxofoons en de klarinet zijn perfect met elkaar geïntegreerd. Er zijn een aantal vondsten zoals het fluiten bij het begin en plotselinge dweilorkest achtige fragmenten. Af en toe komen er vrij te improviseren maten voor.
Al met al kunnen we dus stellen dat het stuk humor bevat die wordt gecombineerd met het gruwelijke geluid van de dood. Een op zijn zachts gezegd controversiële manier om te protesteren tegen de Brabantse varkenshouderij, die overigens door de provincie Brabant wel werd gehonoreerd met een compositieprijs!"

............terug